Boh do krivdy hromom a junák Facebookom

Autor: Zoltán Rózsa | 5.9.2016 o 14:22 | Karma článku: 1,48 | Prečítané:  388x

Hľadá sa "Pacho" slovenského Facebooku :), alebo ktorá politická strana bola ako aktívna na Facebooku za posledný mesiac. (analýza)

Problematika politického marketingu začala byť na Slovensku oficiálnou problematikou až po roku 1989. Prvé nesmelé pokusy politikov uchopiť marketing za účelom komunikácie svojich posolstiev pripomínali skôr bývalý režim, neskôr klasický produktový marketing. Začalo sa takpovediac od nuly. Nebolo potrebné hejtovať protivníka tak ako dnes, aby politické strany zaujali. Nebolo ešte koho, teda okrem bývalého režimu. Stačilo ho odsúdiť a vzbudiť dojem, že všetko bude inak. Subjekt nahliadol za hranice, videl tam svetlejšie zajtrajšky a začal ich sľubovať aj na Slovensku. Ľudia uverili, že to najhoršie je už za nami a už bude len a len dobre, najmä ak už teda budeme mať tú demokraciu a rifle. Rovnako tak politické strany v začiatkoch politického marketingu na Slovensku ťažili zo zvyku a pocitu povinnosti ľudí zúčastňovať sa volieb.

Odvtedy uplynulo už 26 rokov, čo je v marketingu, vzhľadom na rýchlosť jeho vývoja nie že celá večnosť, ale hneď niekoľko večností. Keby ste vtedajším politikom (z ktorých sú mnohí aj súčasní) povedali, že raz budú musieť ľudí motivovať k účasti vo voľbách, komunikovať s nimi cez sociálne siete a používať hashtagy, že sa z námestí presťahujú do laptopov a budú sa trápiť contentom, API, KPI, SEO, PPC, ATS, CTR, blogmi, vlogmi, flogmi, alebo že im bude môcť hocikto napísať na ich „wall“ čo si o nich myslí… alebo dokonca, že budú chodiť po (youtubových) kanáloch, asi by sa zľakli a nikto by do politiky nechceli ísť.

Televízia a tlač boli alfou a omegou politického marketingu, alebo ak chcete – politickej komunikácie, len do doby, kým neprišiel internet a neobjavili sa sociálne siete. Podľa prieskumu agentúry Focus používa internet v súčasnosti 3,7 mil. obyvateľov. Z celkového počtu 5,4 mil. obyvateľov je to slušné číslo. Dalo by sa povedať, že drvivá väčšina ľudí s volebným právom má prístup na internet. Nehovoriac o tom, koľko ekonomicky aktívnych ľudí je na sociálnych sieťach.

Preto je Facebook povinnou výbavou v politickej komunikácii každého politika. Aspoň toho, ktorý chce, aby sa o ňom vedelo, počulo a aby si ho všimli aj médiá. Facebook je totiž samostatný, svojský svet s obrovskou mienkotvornou silou.  Kým niektorých politikov by ste na ňom hľadali ako vodu na Marse, iní sú doslova jeho kráľmi a to má vzápätí vplyv aj na ich popularitu. Ak sa už zunujú médiám, cez Facebook môžu odkomunikovať všetko a pôsobiť na svojich voličov aj nevoličov, kričať, odsudzovať, hejtovať, presviedčať, bojovať za niečo alebo proti niečomu, odkazovať si čokoľvek cez blogy, videá, skrátka viesť online vojny sami, s armádami fanúšikov, či dokonca trollov…

A inak tomu nebolo ani v lete. Kým vy ste si užívali dovolenky a prázdniny, politici cez leto neúnavne partizánčili. Ako presvedčili slovenský Facebook? Poďme sa pozrieť na metriky z augusta a nájsť “Pacha slovenského Facebooku”. Lebo ktorí poznáte túto slovenskú klasiku, určite poznáte aj hlášku “Boh do krivdy hromom a junák guľami”. Tak to teraz v tomto novom marketingovom seriáli premenujeme na “Boh do krivdy hromom a junák Facebookom”…

Počet fanúšikov

Najväčšiu fanúšikovskú základňu na Facebooku má už tradične strana SaS (121 219 fanúšikov) a Kotleba- Ľudová strana Slovensko (77 809 fanúšikov). Zrejme najrýchlejší nárast z nuly na 55 551 zaznamenalo od založenia stránky hnutie Boris Kollár – Sme Rodina, ktoré sa v našom rebríčku obľúbenosti politických strán na Facebooku nachádza na 3. mieste. (Nože, nájdite tých štyroch čo mu tam ešte chýbajú, nech to má pekne zaokrúhlené na same päťky :))

Počet fanúšikov, politické strany, Facebook, august 2016

 

Za mesiac sa toho na Facebooku udeje… Taká politická strana si napríklad stihne prečítať tisíce statusov, vyprodukovať desiatky, zareagovať na stovky správ, stratiť, či naopak získať fanúšikov. V auguste pribudlo najviac lajkov strane Oľano, slušných 2184. Najhoršiu Facebookovú bilanciu mala strana #SIEŤ, ktorej sa naopak porúčali 128.

Absolútna zmena v počte fanúšikov, politické strany, Facebook, august, 2016

 

Najdôležitejšia otázka politickej komunikácie – obsah

Politické strany na svojich Facebookových stránkach komunikujú najmenej formou textových statusov (7). Zrejme počúvli agentúry, ktoré už majú odsledované, že ľudí textové statusy zaujmú najmenej. Čo v podstate neprekvapí je fakt, že politické subjekty používajú svoje Facebookové stránky naozaj ako jeden z komunikačných kanálov. Svedčí o tom najvyšší pomer linkov oproti iným formám statusov. Linkujú články v médiách, blogy, články na vlastných weboch (198). Obrázkové statusy nasledujú až za tým (122) a po nich ešte videá (69). Tento formát je síce u politikov čoraz obľúbenejší, najmä u tých, ktorí na 

Facebooku objavili možnosť “vysielania naživo”. A tak ste dnes prostredníctvom sociálnej siete častokrát priamo v pléne národnej rady cez niečí mobil.

 

Typy postov, politické strany, Facebook, august 2016

 

A ako na jednotlivé posty zareagovali fanúšikovia? Takto! Na prvom mieste videá (32%), na druhom linky (30%) na treťom obrázky (23%) a na štvrtom mieste statusy (15%). Percentuálne rozdelenie úspešnosti jednotlivých typov postov je aj v nasledujúcom grafe.

 

Angažovanosť postov, politické strany, Facebook, august 2016

 

Ukazuje sa, že hoci pomer videí oproti iným statusom je nižší, vedia zaujať najefektívnejšie. Rovnako tak, že napísať niečo a nechať to len tak ležať skladom na svojom webe nezaručí čítanosť. Zato prelinkovať to na Facebookovú stránku znamená výborný štart organického šírenia takéhoto obsahu.

Záverečné vyhodnotenie

Celkový result? Mať najviac fanúšikov znamená len to, že máte najviac fanúšikov. Iba číslo. Ktoré Vám však nezaručuje aj najaktívnejšiu komunikáciu, ich reaktivitu, záujem. Ak si prenesiete len výsledky počtu fanúšikov do reálnych preferencií jednotlivých strán zistíte, že korešpondujú len málo. Alebo uvidíte medzi riadkami dôvody, prečo niektorým politickým subjektom preferencie klesajú.

A kto má najakčnejších “zákazníkov”? Teda v tomto prípade sympatizantov a potenciálnych voličov? A kto najviac publikuje? Myslím, že titul Pacha slovenského Facebooku za mesiac august máme udelený. V kontexte udalostí, ktoré pomohli medializácii opozičných strán si najlepšie počínalo hnutie Oľano. S obrovským predstihom voči ostatným stranám.

 

KPI matica, politické strany, Facebook, august 2016

 

Tak teda na kone! Vlastne kone nemáme. Tak postujme! :) A môžete začať tým, že mi napíšete čo si o politických stranách na Facebooku myslíte práve vy!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?